Pod znakom orla: Pútavý pohľad do života rímskeho legionára

Dobrodružná historická séria románov o rímskych legionároch Catovi a Macrovi od autora Simona Scarrowa začína knihou Pod znakom orla. Píše sa rok 42 nášho letopočtu a k II. légii rímskej armády v Germánii dorazil nový regrút Quintus Licinius Cato. Celý doterajší život trávil v knihách na cisárskom dvore, takže náhly skok do drsného vojenského života je pre neho nepríjemná výzva. Vďaka kontaktom na cisárskom dvore hneď po príchode získava hodnosť optia. Keďže nový titul dostal bez potrebných skúseností a v podstate za nič, ostatní vojaci ho neprijímajú s nadšením a dávajú mu to poriadne pocítiť.

V audioknihe Pod znakom orla sa poslucháč ponorí do sveta rímskej armády. Autor detailne popisuje výcvik a organizáciu rímskej légie bez toho, aby to pôsobilo nudne. Na jednej strane zobrazuje každodenný život, povinnosti a zvyky obyčajných vojakov, na druhej strane sleduje politické intrigy a skryté boje o moc, ktoré nemajú za cieľ nič menšieho ako zvrhnutie samotného cisára. Príbeh je pútavý a najmä bojové scény sú skutočným zážitkom. Odporúčam každému, koho baví história a zaujíma sa o Rímsku ríšu. Za jedinú nevýhodu románu pokladám to, že ak sa poslucháč príliš nevyzná vo vojenských hodnostiach rímskej armády, hierarchia autorít sa mu môže spočiatku pliesť. Hoci sú na začiatku jednotlivé vojenské tituly vysvetlené, chvíľu trvá, kým sa do toho človek dostane.

Okrem mladého Cata poslucháč spozná aj ďalšie postavy, z ktorých najlepšia je jednoznačne Catov nadriadený – neohrozený a skúsený centurion Macro. Macro je už starší vojak, ktorý má úžasné hlášky, takže o humor v knihe taktiež nie je núdza. Každú situáciu dokáže skvelo cynicky okomentovať a hoci je ku Catovi spočiatku nedôverčivý, postupom času sa z nich stane nerozlučná dvojica.

Zvukové spracovanie je veľmi kvalitné a okrem brilantného autora treba pochváliť aj interpreta Mareka Holého, ktorý audioknihu prerozprával. Jeho interpretácia príbehu dodala bojovým scénam viac napätia, úsmevným dialógom viac humoru a celej politickej zápletke viac tajomna. Jeho práca s hlasom zvýraznila charakterové vlastnosti a osobitosti každej postavy.

Autor: Simon Scarrow

Oficiálny názov: Under the Eagle

Vydavateľstvo: Audiotéka