Bez hanby o ohanbí: Všetko, čo by ste mali vedieť o ženských pohlavných orgánoch

Internetové diskusie, predstavy mnohých mužov, ale aj žien o ženských pohlavných orgánoch sú často len mýty alebo zastarané informácie, ktoré sú v súčasnosti dávno vyvrátené. Ženy, ktoré sa ešte nemilovali, nemajú užšiu vagínu než tie, ktoré už načerpali množstvo skúseností. Výtok nesvedčí o zanedbanej hygiene a  vyšetrením nie je možné zistiť, či mladá žena už niekedy mala alebo nemala vaginálny sex. A čo populárny bod G, o ktorom sa pravidelne píše v ženských magazínoch? Existuje vôbec?

Bez hanby o ohanbí je odborná publikácia určená pre širokú verejnosť od dvojice nórskych lekárok – Niny BrochmannEllen Støkken Dahl. Štýl písania je jednoduchý a ľahko zrozumiteľný, občas aj vtipný. Jednotlivé témy sú vysvetľované na rôznych príkladoch, príbehoch a ilustráciách.

Hoci je kniha písaná s nadhľadom, zachováva si odborný charakter, ale čo je najdôležitejšie, naozaj je písaná bez hanby. O ženských pohlavných orgánoch sa vyslovuje výhradne pozitívne a nabáda k tomu prijať telo také, aké je.

Obsah sa začína opisom ženských pohlavných orgánov a ich funkciou, ďalšie kapitoly sa venujú výtoku, menštruácii a hormónom. Nasledujú kapitoly o sexe, kde sú zhrnuté informácie o prvom milovaní, orgazme, análnom sexe a aj o absencii sexuálnej túžby. Okrajovo sa spomínajú témy súvisiace so ženskou obriezkou, plastikami genitálií, interrupciami a graviditou. V knihe sa tehotenstvo spomína minimálne, pretože v kníhkupectvách sa nachádza množstvo kníh s touto témou a autorky sa rozhodli upriamiť pozornosť na iné veci.

Dve najrozsiahlejšie kapitoly sa venujú antikoncepčným metódampohlavným chorobám. Čo sa týka antikoncepčných metód, kniha popisuje plusy aj mínusy hormonálnej aj nehormonálnej antikoncepcie. Ak však očakávate, že autorky znesú do pekla používanie antikoncepčných tabletiek, tak budete sklamané. Kniha vychádza z faktov a vedeckých výskumov. Kapitoly o pohlavných chorobách prinášajú základný prehľad o častých ochoreniach, symptómoch, liečbe i o tom, ako im predchádzať.

Či vás kniha prekvapí, záleží zväčša od toho, aké znalosti už máte. Ak o svojom tele viete viac než dosť, je možné, že vás až tak nenadchne. Pre koho je teda určená? Najmä pre mladé ženy a dievčatá, ktoré chcú získať všeobecný prehľad o ženskom zdraví alebo sa otestovať, čo všetko vedia. Pomôže aj tým, ktoré sa boja opýtať svojej gynekologičky alebo gynekológa a hľadajú spoľahlivý zdroj informácií namiesto internetových diskusií.

Nina BrochmannEllen Støkken Dahl svoju knihu Bez hanby o ohanbí pôvodne písali pre kamarátky, ktoré chceli poznať odpovede na otázky týkajúce sa ženského zdravia a sexuality. V súčasnosti sa kniha teší obrovskej popularite a našla si čitateľky aj čitateľov vo viac ako 30 krajinách. Prináša zaujímavé a potrebné informácie a búra zaužívané mýty. Prednášku lekárok o panenskej blane z konferencie TEDxOslo s názvom The Virginity Fraud si môžete pozrieť na Youtube.

Ak vás článok zaujal, knihu Bez hanby o ohanbí si môžete kúpiť v Martinuse.

Autorky: Nina Brochmann Ellen Stokken Dahl

Originálny názov: The Wonder Down Under