Děti, které přežily Mengeleho: Silný a desivý príbeh o vôli prežiť

Útla knižka Děti, které přežily Mengeleho je skutočným príbehom sestier Evy a Miriam Mozesových, ktoré sa ako desaťročné dostali do koncentračného tábora Osvienčim. Ako väčšina dvojčiat sa stali obeťami medicínskych experimentov Dr. Jozefa Mengeleho, známeho ako Anjel smrti.

Kniha je písaná z pohľadu Evy Mozesovej a zachytáva obdobie pred koncentračným táborom, pobyt v Osvienčime a život po skončení vojny. Opisuje hrôzy koncentračného tábora z pohľadu dieťaťa, čo z knihy robí zaujímavé svedectvo o veľkom odhodlaní prežiť a zachrániť nielen svoj, ale aj sestrin život. Odvaha a sila malej Evy sú takmer neuveriteľné.

Kniha má štrnásť kapitol a z pohľadu čitateľa ju môžeme rozdeliť na tri časti. Prvá časť knihy zachytáva život Evy, Miriam, ich sestier a rodičov v rumunskej dedinke Port. Eva opisuje ako sa počiatočné bezproblémové spolunažívanie s nežidovskými spoluobčanmi zmenilo na peklo vďaka premyslenej propagande, ktorá bola do detí tlačená aj na školách. V druhej časti sa celá rodina dostáva do koncentračného tábora, kde Evu a Miriam oddelia od zvyšku rodiny. Hrozné scény nie sú opisované podrobne a farbisto, ale jednoducho, tak ako by si ich zapamätalo a opísalo dieťa.

Podrobné opisy praktík a experimentov Dr. Jozefa Mengeleho v knihe nenájdete. Väčšinou sú ,,zjemnené“ alebo len načrtnuté, takže sa nemusíte obávať, že knihu psychicky nezvládnete. Z toho dôvodu by mohla byť knižka aj povinným čítaním pre deti na školách. Samotný Mengele takisto v knihe veľmi nevystupuje a objavuje sa len ako postava na pozadí príbehu. Tretia časť knihy sa venuje oslobodeniu tábora a návratu do rodičovského domu. V Rumunsku však zavládol komunizmus, ktorý donútil dievčatá odísť do Izraela.

Kniha je písaná jednoducho, ale zato je veľmi pútavá a môže sa stať, že ju prečítate za jeden večer. Určite mohla byť aj obsahovo dlhšia, pretože v niektorých častiach dej proste z ničoho nič skočí o niekoľko rokov dopredu. V texte sa nachádzajú odkazy na poznámky, ktoré sú uvedené až na konci knihy. Určite by sa však dali menším písmom natlačiť pod čiaru na spodok strán, aby čitateľ nemusel v knihe listovať. Súčasťou knižky je aj mapa, ktorá zachytáva holokaust v Európe behom 2. svetovej vojny a fotografická príloha.

Eva a Miriam – dve dievčatá vľavo v pásikavom väzenskom oblečení držiace sa za ruky.

Děti, které přežily Mengeleho je veľmi silný príbeh o sesterskej láske, o odhodlaní prežiť, ktorú v sebe našlo malé dievča  a o zverstvách, ktoré boli páchané nielen na deťoch počas 2. svetovej vojny. Kniha nie je písaná drasticky, takže je vhodná aj pre citlivejších čitateľov, ktorých zaujíma 2. svetová vojna.

,,Brambory skutečně fungovaly jako lék. Miriam se začala uzdravovat a sílit a znovu získala vůli bojovat za svůj život. Mohu říci, aniž bych ji nějak ranila, že by zcela zemřela, kdyby tohle nechtěla udělat pro mě. A obráceně, díky tomu, že jsem se mohla starat o Miriam, jsem se stala zdatnější a silnější. Jako dvojčata jsme na sobě velmi lpěly a závisely. Jako svoje jediná rodina jsme nemohly dopustit, abychom zemřeli. V Osvětimi bylo velmi snadné zemřít. Naopak snaha o přežití – to byla práce na plný úvazek.“

Autor: Eva Mozesová Korová, Lisa Rojanyová Buccieriová

Vydavateľstvo: Grada

Rok vydania: 2015