Manželský portrét je portrétom strachu a neistoty v dohodnutom zväzku

Manželský portrét od írskej spisovateľky Maggie O’Farrell je inšpirovaný krátkym životom Lukrécie Medici zo 16. storočia. Ako pätnásťročnú ju vydali za vplyvného vojvodu, ktorý ju odviedol z Florencie do Ferrary. Manželstvo trvá menej než rok, Lukrécia nečakane zomiera. Oficiálnou príčinou smrti bola tuberkulóza, no podľa klebiet ju dal otráviť vlastný manžel.

Kniha je ponorom do života mladej ženy, respektíve dievčaťa, ktoré sa ocitá v nedobrovoľnom, politicky výhodnom manželstve. Snaží sa byť oddanou manželkou a dobrou vojvodkyňou tak, ako ju k tomu vychovávali, no povahovo na to nie je stavaná. Každý deň je pre ňu nesmierne náročný, plný strachu a neistoty. Ocitá sa v zlatej klietke, z ktorej niet úniku a útechu nachádza iba v maľovaní.

Príbeh sa odvíja v dvoch dejových líniách, ktoré sa na konci stretnú. Prvá sleduje Lukréciin aktuálny život, kedy upodozrieva manžela z plánovania vraždy. Druhá zachádza do minulosti k udalostiam opisujúcim jej počatie, detstvo, zásnuby, svadobný deň, prvé týždne a mesiace manželstva.

Kapitoly z Lukréciinho detstva považujem za najzaujímavejšie. Autorka v nich zobrazuje postavenie dieťaťa v rodine vysokej šľachty v období talianskej renesancie. Z nepochopeného a odstrkovaného dievčaťa vyrastá nadaná maliarka a milovníčka zvierat, ktorá zo všetkého najviac túži po slobode. Hoci je Lukrécia vzhľadom drobná, nevýrazná a chorľavá, svojím vlastným spôsobom je mimoriadne húževnatá.

Z ostatných postáv zaujmú najmä Lukréciini rodičia – cieľavedomá matka a vplyvný otec, ktorí majú na vtedajšiu dobu prekvapivo dobré manželstvo. Lukréciin manžel Alfonso sa spočiatku javí neutrálne, občas dokonca pozitívne, no pozvoľne začína jeho prerod na násilníka.

Namiesto dynamického deja dominujú podrobné opisy vtedajšieho spôsobu života a Lukréciinho prežívania. Hlavná hrdinka je citlivá a veľmi vnímavá, jej pozornému oku a bystrým ušiam neunikne žiadny detail. Keďže sledujete dianie cez jej optiku, všetky pocity, farby, predmety a situácie sú rozobrané do najmenších podrobností. Autorka používa kvetnatý jazyk bohatý na metafory a prirovnania.

Manželský portrét je fiktívny historický román, ktorý prináša uveriteľný ponor do života urodzenej ženy v 16. storočí. Ak si nepotrpíte na dejové zvraty a rýchle tempo, román vás očarí živými opismi a ponúkne možnosť užiť si každú scénu tak, akoby ste boli priamo v deji.

,,Jej pohyb bol vláčny, akoby sa lial, pripomínal med kvapkajúci z lyžičky. Vynorila sa z tmy klietky panovačne, ani čo by vládla celej džungli, laby zarývala do špinavého, blatistého dna Florencie. Nijaká mačička, kdeže! Syčala, prskala, vrela ohňom, zúrivú tvár mala prekvapivo súmernú. Lukrécia ešte nikdy v živote nevidela niečo také krásne. Chrbát a boky blčivé ako rozpálená pec, podbrušie bledé. Značky na kožušine nie sú nijaké pásy, to veru nie, usúdila Lukrécia – toto slovo nie je pre ne dostatočné. Sú to čipky, výrazné, tmavé, skrášľujú, zneviditeľňujú. Vystihujú ju, chránia. Tigrica sa pomaly blíži, dopadá na ňu trojuholník svetla. Pohľadom sa vpíja do Lukrécie. Na okamih sa zdá, že popri nej prejde ako predtým levica. Všimla si ju, je tu s ňou, s Lukréciou. Obidve si majú veľa čo povedať. Vie to Lukrécia, vie to tigrica.”

Autorka: Maggie O’Farrell

Originálny názov: The Marriage Portrait

Vydavateľstvo: Tatran