Medová smrť: Tragický príbeh štyroch generácií žien jednej rodiny

Nemecký bestseller Medová smrť zachytáva život štyroch generácií žien jednej rodiny v rôznych časových obdobiach. Opisuje, čo všetko boli schopné urobiť, aby ochránili svoju rodinu a pomstili svojich milovaných.

Kniha je rozdelená na štyri časti. V prvej vystupuje mladá Američanka Felicity, ktorá odcestuje do Ríma, aby hľadala nezvestnú matku. Pritom odhaľuje tragickú minulosť vlastnej prababky, opernej speváčky Elizabeth Malpranovej. Príbeh Elizabeth,  jej manžela doktora Gustava a ich služobníctva rozvíja druhá časť knihy. Začína príjemným opisom ich spoločného života zo šťastného obdobia ,,Noemovej archy“. Postavy sú úžasné a skvele napísané. Autorka vie, ako viesť dialógy bez toho že by pôsobili silene a od veci.  O to ťažšie je pokračovať v čítaní, pretože čitateľ tuší, že obľúbené postavy čaká tragický osud. Dej sa totiž odohráva v Nemecku, píše sa rok 1923 a do povedomia verejnosti sa dostáva muž menom Adolf Hiltler. Po prvotnom neúspechu jeho moc prudko stúpa, čo citeľne pocítia aj hlavné postavy. Hoci Elizabeth je pôvodom Rakúšanka, Gustav je Žid a čoskoro spoznáva odvrátenú tvár svojej krajiny. Ich rodina a domácnosť sú postupne čoraz silnejšie sťahované do hlbín starostí a strachu.

Tretia časť knihy opisuje život Elizabethinej dcéry Deborah. Druhá svetová vojna zúri v plnom prúde a nevinná, naivná a len sedemnásťročná Deborah sa dostáva do rúk nacistu Albrechta Brunnmanna. Počiatočné okúzlenie čoskoro zmizne a realita v okupovanom Krakove jej rýchlo zloží z očí ružové okuliare. Posledná časť knihy je ukončením celého príbehu a opäť sa vracia k Deborahinej dcére Marthe a vnučke Felicity. Vysvetľuje, ako historické udalosti ovplyvnili aj ich životy, hoci sa ich nikdy nezúčastnili.

Príbeh už na začiatku vtiahne čitateľa do deja. Naberá rýchly spád a je plný nečakaný zvratov. Zobrazuje nástup Hiltera k moci z pohľadu obyčajných ľudí a postupnú zmenu atmosféry. Zachytáva tragické osudy postáv, ktoré doplatili na politiku nacistického Nemecka. Autorka verne vykreslila ich pocity a obavy z nejasnej budúcnosti. Zároveň sa drží historických faktov, opisuje kľúčové udalosti Hitlerovej ,,kariéry“ a spomína mnohé skutočné osobnosti. Venuje sa aj protinacistickému odboju v Poľsku a špionáži.

Medová smrť je kvalitná kniha s uveriteľnými postavami a napínavým dejom. Je to smutný príbeh, ale určite poteší aj náročného čitateľa. Očarujúco rozpletá pavučinu lásky, viny, hriechu i smrti a necháva čitateľa v očakávaní až do konca.

,,Hovorí sa, že bremeno pravdy váži viac, než dokáže uniesť sám Boh. Pravda pritom vždy funguje podľa vlastných fyzikálnych zákonov. Keď to človek najmenej očakáva, vystúpi na povrch ako bublina a zvalí na nás vinu. Našu rodinu to postihlo, keď mi zomrela babka a moja mama sa v ten istý deň stratila bez stopy. Všetky udalosti spustil zažltnutý obsah jednej zabudnutej škatule. Dobehla nás minulosť.“

Autor: Hanni Münzer

Pôvodný názov: Honigtot

Preklad: Martina Šturcelová