Klady a zápory Miniaturistu

Knižka s nádhernou obálkou sa priam pýta, aby ste ju zobrali do ruky. Stojí jej obsah za to?

Hlavnou hrdinkou príbehu je osemnásťročná Nella, ktorá v roku 1686 prichádza do Amsterdamu, aby zaujala miesto manželky bohatého kupca Johannesa Brandta. Vo veľkolepom dome ju privíta odmeraná sestra, černošský sluha a slúžka. Hoci manžel sa k plneniu manželských povinnosti veľmi nehrnie, daruje jej zvláštny svadobný dar – dokonalú miniatúru ich honosného domu. Po tom, čo si do neho Nella objedná pár drobností od záhadného miniaturistu, sa roztočí koleso záhad. Zdá sa, že zvláštny umelec pozná životy členov rodiny lepšie než oni sami a jeho výtvory sú predzvesťou budúcich udalostí.

Námet knihy je veľmi zaujímavý, zvláštny a svojský, na míle vzdialený klasickým, tisíckrát omieľaným príbehom. Akčné scény, ani sladkú romantiku v ňom nenájdete. Ide o historický román, ktorý veľmi dobre vykresľuje 17. storočie v Holandsku. Kniha je často popisovaná ako rozprávka pre dospelých a toto tvrdenie ju naozaj vystihuje.

Zachytáva osudy rôznych postáv, ktorých charaktery sa od seba značne odlišujú a každá z nich ukrýva nejaké tajomstvo. S postavami by sa určite dalo viac pohrať a ak zvážim rozsah knihy, vzťahy medzi nimi mohli byť lepšie rozvinuté. V niektorých situáciách sa správali trochu neprirodzene a nelogicky, hlavne čo sa týka Johannesa Brandta.

Príbeh sa na začiatku rozbieha pomaly, neskôr však čitateľa prekvapí niekoľko šokujúcich zvratov, ktoré ho posunú dopredu, ale potom sa dej zase spomalí a vy máte chuť niekoľko stránok jednoducho preskočiť. Dej je miestami príliš zdĺhavý a menej ,,vaty“ by mu rozhodne neuškodilo. Miniaturista okolo seba nafukuje obrovskú bublinu a vy čakáte, kedy praskne a odhalíte jeho tajomstvo. Nakoniec bublina len spľasne, žiadny prekvapivý koniec sa nekoná. Osobne som čakala od tej záhadnej osôbky niečo viac. V závere tiež ostalo niekoľko nezodpovedaných otázok, čo čitateľa zamrzí.

Názory na Miniaturistu sa rôznia a väčšinou sú úplne protichodné. Niektorí ho pokladajú za skvost, ďalší za stratu času. Čo knihe nemožno uprieť je nevšedná a originálna zápletka. Niektoré kapitoly sú naozaj skvele napísané, iné by sa mohli značne skrátiť. Kniha nie je zlá, ale po jej prečítaní vám chýba ten špecifický pocit po dočítaní úžasného príbehu – je vám ľúto, že už skončil.

Autor: Jessie Burton

Oficiálny názov: The Miniaturist

Vydavateľstvo: IKAR