Nezlomné: Príbeh odvážnych žien naprieč storočiami

Tri ženy, päť storočí, jedno tajomstvo – tak znie podtitul knihy Nezlomné od spisovateľky  Emilie Hart. Hlavnými postavami sú tri mladé ženy, ktoré spočiatku nemajú nič spoločné, no postupne zistíte, že ide o hrdinky z toho istého rodu. Ich príbehy sa naprieč generáciami menia, a predsa sú si v mnohom podobné. Odmietli sa vzdať a vzopreli sa svojim tyranom.

V roku 1619 čaká Althu súdny proces, je obvinená z čarodejníctva a smrti miestneho farmára. O pár storočí neskôr zúri vo svete druhá svetová vojna a Violet uväznená v rodinnom sídle túži po vzdelaní, ktoré sa dostáva jej bratovi. V roku 2019 uteká Kate pred násilným partnerom a uchyľuje sa do spustnutého domčeka po pratete, na ktorú si takmer vôbec nepamätá.

Ústrednými témami sú ženská sila, objavovanie minulosti a samej seba, schopnosť vytrvať napriek prekážkam a odvaha vzoprieť sa očakávaniam spoločnosti. Postavy sú pekne spracované a sympatické, chápete ich konanie a držíte im palce, pretože sa nevzdávajú napriek ťažkým životným situáciám. Nie sú to žiadne superhrdinky, ale obyčajné mladé ženy. Robia chyby, pochybujú o sebe a zároveň objavujú obrovskú silu, ktorá je v nich skrytá.

Autorka vyzdvihuje spojenectvá a priateľstvá medzi ženami. Do príbehu zakomponovala myšlienku odovzdávania vedomostí z matky na dcéru a hrdosti na vlastný rod. Liečiteľstvo prezentuje ako niečo typicky ženské a intuitívne prepojené so ženami. Otvorila mnohé témy týkajúce sa emancipácie, no nejde veľmi do hĺbky, len sa kĺže po povrchu, čo je trochu na škodu.

Kniha obsahuje množstvo opisov prírody, ktoré sa často opakujú, no vôbec ma to pri čítaní nerušilo. Páčilo sa mi, že hmyz bol opisovaný ako niečo zaujímavé, krásne a magické. Hoci je román žánrovo zaradený do fantasy, fantasy prvok je veľmi slabý a väčšinu deja len podriemkava v úzadí. Autorka sa venuje téme čarodejníctva v oveľa menšej miere, než by sa podľa anotácie mohlo zdať.

Dej je nenáročný a pomerne ľahko predvídateľný, no kniha je čarovná vo svojej jednoduchosti, plná pekných opisov a metafor. Zabezpečí oddychové čítanie na pár hodín a ponúkne presne to, čo sľubuje. Bonusom je krásna obálka.

Čarodejnica. Slovo vykĺzne z úst ako had, stečie z jazyka husté a čierne ako smola. Matka a ja sme sa nikdy nepovažovali za čarodejnice. Lebo toto slovo vymysleli muži – slovo, čo dáva moc človeku, ktorý ho vysloví, nie ženám, ktoré pomenúva. Slovo, ktoré stavia šibenice a hranice a dýchajúce ženy mení na mŕtvoly.

Autorka: Emilia Hart

Originálny názov: Weyward

Vydavateľstvo: Ikar