Úžasný hmyz: Neuveriteľné príbehy a pikošky zo života zvláštnych a nenahraditeľných stvorení

Som fanúšičkou a obdivovateľkou hmyzu. Kniha Úžasný hmyz však zaujme aj tých, ktorým sa tieto malé stvorenia hnusia a možno ani nie sú nadšencami náučnej literatúry. Nejde o publikáciu preplnenú suchými faktami a odbornými výrazmi. Úžasný hmyz prináša jedinečné príbehy a pikošky z malého sveta, ktorý je zároveň taký obrovský, pestrofarebný a rôznorodý.

Autorkou je nórska etymologička Anne Sverdrup-Thygeson a podľa štýlu písania je vidieť, že práca nie je len jej povolaním, ale aj láskou. O hmyze rozpráva s vtipom a obdivom, takmer beletristicky opisuje krátke, ale o to zaujímavejšie životy týchto malých stvorení.

Je dosť možné, že vedci skúmajúci hmyz v minulosti, takmer výlučne muži, sa zvykli na všetko pozerať z mužskej perspektívy. Či je to pravda alebo nie, isté je, že moderný výskum prináša stále viac príkladov toho, ako samičky hmyzu tiež pracujú na presadení svojich záujmov.

Príkladom toho sú samičky niektorých druhov, ktoré po skončení párenia samčeka jednoducho zhltnú. Najbežnejšie je to u pavúkov, vzdialených príbuzných hmyzu. Napríklad samček amerického pavúka Dolomedes tenebrosus hynie uprostred aktu. Príčinou je, že jeho pohlavný orgán sa po vypustení spermií roztrhne. (Povedané suchým vedeckým konštatovaním: ,,Pozorovali sme, že výsledkom párenia je zmrzačenie genitálií a následná smrť samčeka.“) Potom ho samička skonzumuje – pre blaho detí. Hoci jeho vyvolaná je ,,tučko“ a štrnásťkrát ťažšia ako on, jeho malé telíčko ešte vždy poskytne užitočnú bielkovinovú vzpruhu. Trochu jedla navyše príde vhod, keď sa chystáte naklásť stovky pavúčích vajíčok.

Obsah je rozdelený na deväť kapitol, ktoré sa spočiatku venujú anatómii hmyzu, rozmnožovaniu, stravovaniu a vzťahmi s rastlinami. Až neskôr prichádza na rad vzťah ľudstva a hmyzu, čo všetko hmyz robí, aby nám zabezpečil potravu a pritom sa čoraz častejšie sám ocitá na našom jedálničku. Obsadil čestné miesto pri výrobe rôznych priemyselných produktov, zohráva veľkú úlohu v medicíne a pomáha upratovať prostredie, v ktorom žijeme.

Kniha obsahuje súhrn rôznorodých príbehov o tom, ako nás hmyz inšpiroval pri mnohých objavoch a ako sme vďaka jeho pomoci vyriešili aj vážne problémy. Vedeli ste, že vážky boli inšpiráciou pre technológiu dronov a energeticky úsporné výškové budovy kopírujú klimatizačný systém termitov v Afrike?

Posledná kapitola je venovaná vymieraniu, ku ktorému dochádza kvôli klimatickej zmene, masívnemu poľnohospodárstvu a používaniu pesticídov. Hmyz vymiera a je to nielen smutné, ale aj nebezpečné. Hmyz bez nás prežije, ale my bez neho nie. Aj preto je prospešné, že sa na knižnom trhu objavila táto publikácia, ktorá dokáže širokej verejnosti sprostredkovať cestu do životov zvláštnych a nenahraditeľných stvorení, ktoré udržujú náš svet v chode.

Na každú ľudskú bytosť žijúcu na Zemi pripadá dvesto miliónov jedincov hmyzu. Kým sedíte a čítate túto vetu, na planéte šuchoce, plazí sa a trepoce jedna až desať biliárd jedincov hmyzu, svojou početnosťou prevyšujú zrnká piesku na všetkých plážach sveta. Či sa vám to páči alebo nie, obklopujú nás všade, pretože Zem je planétou hmyzu.

Autorka: Anne Sverdrup-Thygeson

Originálny názov: Extraordinary Insects

Vydavateľstvo: Eastone Books