Dobehni svoj mozog (a zlepši si život)

Jedna z najlepších vecí, ktoré môžem urobiť pre svoju kreativitu, je pravidelne sa hýbať. A ak ma toto neprinúti cvičiť s nadšením, potom mi už nepomôže naozaj nič. 😀 O pozitívnych účinkoch pohybu na fyzické zdravie vieme všetci, no o psychických benefitoch sa toho až tak veľa nehovorí.

Autorom knihy Dobehni svoj mozog je švédsky psychiater Anders Hansen. Zistené poznatky o vplyve pohybu na mozog sa rozhodol sprostredkovať jednoduchou a zrozumiteľnou formou, ktorá dokáže osloviť širokú verejnosť. Text je prehľadne delený na krátke úseky s podnadpismi, dôležité myšlienky sú zvlášť vyznačené a na konci každej kapitoly sa nachádza zhrnutie. Vďaka tomu je čítanie jedna báseň a kniha sa dá zvládnuť za pár hodín.

Na začiatku Hansen vysvetľuje, ako mozog funguje. Nasledujú kapitoly o lepšom zvládaní stresu, zvýšenej pozornosti a pozitívnom vplyve pohybu na úzkosti a psychické problémy. V ďalších častiach sa zaoberá rozvojom pamäti a kreativity, vysvetľuje, ako sa vďaka pravidelnému pohybu môže deťom zlepšiť prospech v škole. Ďalej sa dozviete, že pohyb pomáha nielen v detstve ale aj v starobe, napríklad v boji s demenciou. Predposledná kapitola zachytáva tému modernej digitálnej éry a jej vplyvu na mozog a pohyb.

,,Ťažko uveriť, že vďaka fyzickej aktivite sa deti aj dospelí stávajú múdrejšími, ale je to pravda. Je to vynikajúci dôvod na to, aby sme povzbudili naše deti k tomu, aby odložili tablety a mobilné telefóny a začali sa viac hýbať. Kto by nechcel, aby jeho deti boli múdrejšie?“

Čo sa týka pohybu, spomína najmä kondičné cvičenie, beh a chôdzu. Na druhej strane, o silovom tréningu hovorí minimálne. V poslednej kapitole nájdete súhrn odporúčaných dávok pohybových aktivít, aby ste dosiahli zlepšenie z krátkodobého a dlhodobého hľadiska.

Nevýhodou je, že autor často opakuje už spomínané informácie. Obsah by sa dal pohodlne zhrnúť do jedného rozsiahlejšieho článku a dozvedeli by ste sa všetko podstatné.

Kniha Dobehni svoj mozog sa ľahko stane inšpiráciou pre tých, ktorí sa chcú viac hýbať. Aktívnych športovcov určite poteší a povzbudí k ďalším výkonom. Cvičenie totiž nie je iba o chudnutí a vysnívanej postave, ale aj o lepšej pamäti a pozornosti, rýchlejšom učení, podnecovaní kreativity, znižovaní úzkosti a psychickej vitalite aj v starobe. Život môže nabrať úplne iný rozmer aj vďaka obyčajnej pravidelnej prechádzke.

,,Keď z odborných kruhov získame informácie o pozitívnom vplyve fyzickej aktivity na stres, uvedomíme si, že každý, kto občas zápasí so stresom, by sa mal pokúsiť popasovať sa s ním pomocou pohybu bez ohľadu na vek. Neznamená to, že sa máme vykašľať na oddych, meditáciu, jógu alebo metódu mindfulness. Ak by sme ale vynechali pohyb, tak by sme sa ochudobnili o ten najefektívnejší spôsob boja proti stresu a úzkosti. Keby sme si mali vybrať medzi aktivitou a oddychom, pohyb by nám jednoznačne dal oveľa viac. Keby sme sa všetci snažili čo i len trochu hýbať – nemám na mysli hneď maratón – malo by to obrovský vplyv na úroveň stresu, s ktorým ako ľudstvo dnes zápasíme. Menej ľudí by bolo odkázaných na psychiatrickú liečbu a oveľa viac z nás by sa cítilo lepšie, bez ohľadu na to, či sme vystresovaní alebo nie.“

Autorka: Anders Hansen

Originálny názov: Edzett agy

Vydavateľstvo: barecz & conrad books