Prečo spíme: Kniha, ktorá mi úplne zmenila pohľad na spánok

Len málokedy natrafím na knihu, kvôli ktorej som ochotná zmeniť zaužívané zvyklosti. Po prečítaní Prečo spíme som sa rozhodla úplne prestať piť kávu a prehodnotniť svoj vzťah k spánku. Kým predtým som si ho odopierala na úkor toho, že som chcela byť viac produktívna, teraz si bez výčitiek pospím.

Autorom knihy Prečo spíme je Matthew Walker, profesor neurovied a psychológie na Kalifornskej univerzite v Berkeley a riaditeľ univerzitného Laboratória spánku a neurozobrazovania. Spánkom sa zaoberá zo všetkých uhlov a dozviete sa o ňom prakticky všetko. Priznám sa, že na začiatku bolo čítanie trochu nezáživné a takmer som pri ňom zaspala. Na druhej strane, sám autor priznáva, že ak si čitatelia zdriemnu, nebude im to mať za zlé, práve naopak. 🙂

Kedysi som obľuboval výrok: ,,Spánok je tretím pilierom dobrého zdravia bok po boku s vyváženou stravou a fyzickou aktivitou.” Zmenil som názor. Spánok je viac ako len pilier, je základ, na ktorom stoja druhé dve bašty zdravia. Ak sa základ v podobe spánku odstráni alebo ho čo i len trošku oslabí, zdravá strava a fyzická aktivita budú menej účinné.

Kniha začína vymedzením a vytváraním spánku, vysvetľuje jeho jednotlivé štádiá a porovnáva spánok u rôznych druhov živočíchov. Ľudský spánok rozoberá v jednotlivých obdobiach života od detstva až k seniorskému veku. Venuje sa aj vzťahu medzi spánkom a kofeínom, alkoholom a mentálnymi ochoreniami.

V ďalšej kapitole sa dozviete o pozívnych efektoch spánku a čo sa deje pri spánkovej deprivácii. Nájdete odpovede na otázky, ako zlepšiť pamäť, výkonnosť, manuálne zručnosti a dostať pod kontrolu výkyvy nálad.

Tretia časť je venovaná snívaniu a posledná rozoberá spánkové choroby, ich liečbu a účinok tabletiek na spanie. Okrem toho autor vysvetľuje, ako moderné  technológie ovplyvňujú kvalitu spánku. Nedostatok spánku sa negatívne podpisuje na všetkých oblastiach života a je šokujúce, ako ho zanedbávame na úkor zbytočností, ako je napríklad scrollovanie sociálnych sietí večer v posteli. Záver tvorí zamyslenie nad vzťahom spoločnosti k spánku v 21. storočí.

Odporúčaní pre bežný život je v knihe pomenej, skôr na príkladoch a experimentoch autor vysvetľuje, ako nás spánok ovplyvňuje. Všetky rady sú  zhrnuté v dvanástich tipoch na zdravý spánok, ktoré sa zmestili na tri strany.

Prečo spíme je výborná faktografická kniha o sile a moci spánku, ktorá na mňa spravila veľký dojem. Je natoľko presvedčivá, že som kvôli nej zmenila spánkový režim a snažím sa spať podľa odporúčaní v knihe. Samozrejme, spánok nie je odpoveď na všetko, ale ak chcete byť zdravší, štíhlejší, atraktívnejší, múdrejší alebo produktívnejší, pravidelný a dostatočný spánok vám k tomu veľmi pomôže.

Na severnej pologuli sa v marci mení zimný čas na letný, čo pre milióny ľudí znamená o hodinu kratšiu možnosť pospať si. Keby sme si do prehľadných tabuliek usporiadali milióny denných záznamov nemocníc, tak ako to urobili výskumníci, zistili by sme, že takéto zdanlivo bezvýznamné skrátenie spánku sa na nasledujúci deň prejaví hrozivým nárastom počtu infarktov. Pôsobivo to funguje obojsmerne. Keď sa na jeseň na severnej pologuli posúva čas o hodinu späť, a máme šancu pospať si o hodinu dlhšie, miera výskytu srdcových infarktov na nasledujúci deň výrazne klesá.

Autor: Matthew Walker

Originálny názov: Why We Sleep

Vydavateľstvo: Citadella