Ako prekuknúť druhých ľudí? Stačí porozumieť neverbálnej reči tela

Je možné odhaliť vraha vďaka pohybu očných viečok? Ako zistiť, že človek klame? Ktorá časť tela najviac odhaľuje ľudské úmysly? Odpovede vám prezradí Joe Navarro v knihe Ako prekuknúť druhých ľudí.

Joe Navarro pracoval viac ako 25 rokov ako zvláštny agent a poradca pre FBI v oblasti neverbálnej komunikácie. Knihu napísal v spolupráci s Marvinon Karlinsom, psychológom a profesorom manažmentu, ktorý má na konte viac ako 25 kníh. Jednoduchým spôsobom vysvetľujú, ako porozumieť neverbálnemu správaniu.

,,Vidím, čo si myslíte.“

Publikácia začína predstavením neverbálnej komunikácie a desiatich zásad jej pozorovania a dekódovania. Nasleduje časť, ktorá sa venuje vysvetleniu fyziologického základu neverbálneho správania a odpovedá na otázku, akú úlohu pri ňom zohráva mozog. Nemusíte sa obávať poučiek, všetko je vysvetlené veľmi zrozumiteľne. Ďalšie kapitoly sú venované jednotlivým častiam tela a ich neverbálnym prejavom.

Na knihe je skvelé, že obsahuje dostatok obrázkov a príkladov z praxe, ktoré sú vyčlenené z textu v tzv. boxoch. Nachádzajú sa v nich krátke príbehy o tom, ako FBI usvedčila páchateľa na základe neverbálnej komunikácie alebo opisujú situácie z bežného života, na ktorých autor demonštruje silu neverbálnej komunikácie.

Činy sú viac než slová: ,,Nezabudnuteľným príkladom toho, že reč tela môže byť niekedy pravdivejšia ako slovný prejav, je príklad znásilnenia mladej ženy v jednej indiánskej rezervácii v Arizone. Podozrivý bol predvedený na výsluch. Jeho slová zneli presvedčivo a udalosti vykresľoval vierohodne. Tvrdil, že obeť nevidel a na poli kráčal uličkou pomedzi bavlníky, potom zahol doľava a išiel rovno domov. Zatiaľ čo si moji kolegovia robili poznámky o tom, čo počuli, ja som mal oči upreté na podozrivého. Vďaka tomu som postrehol, že keď hovoril, ako zahol doľava a potom išiel domov, gesto jeho ruky ukazovalo doprava, čo bol presne smer k miestu činu. Keby som ho nespozoroval, nebol by som zachytil rozpor medzi jeho verbálnym správaním (,,išiel som doľava“) a neverbálnym správaním (ruka ukazujúca vpravo). Len čo som si to všimol, začal som ho podozrievať, že klame. Chvíľu som počkal a potom som ho začal znovu vypočúvať. Nakoniec sa k trestnému činu priznal.“

Kniha opisuje najznámejšie telesné signály, a preto je určená najmä pre laikov a ľudí, ktorí sa v reči tela príliš nevyznajú. Nemusí slúžiť len na to, aby ste odhaľovali klamstvá a zlé úmysly, ale môže vám pomôcť aj v medziľudskej komunikácii. Nie všetci ľudia dokážu jasne a vhodnými slovami vyjadriť svoje emócie, kvôli čomu často dochádza k hádkam a konfliktom. Vďaka tejto knihe sa im môžete naučiť predchádzať tým, že pocity odčítate z pohybov, postoja alebo výrazu tváre. Publikácia môže byť pomôckou aj pre profesie, ktoré denne prichádzajú do styku s ľuďmi, napr. personalisti, predajcovia, manažéri a pod. V neposlednom rade môžete s knihou vyhrať aj viac peňazí v pokri, ak sa naučíte dešifrovať neverbálne správanie vašich spoluhráčov. 🙂

,,Väčšina ľudí sa celý život díva, ale nič nevidí.“

Autori: Joe Navarro, Marvin Karlins

Vydavateľstvo: Grada